Zaterdag 8 augustus
Autorit: Ongongo falls (Sesfontein) => Palmwag
Overnachting: Palmwag campsite

We staan vroeg op om een wandeling in de omgeving te maken. Het landschap en de omgeving boven de waterval is zeker de moeite waard voor een ochtend wandeling.

We drinken koffie bij de waterval en besluiten naar Sesfontein te rijden.
Sesfontein is niet meer dan wat hutten, een fort en een school. Bij de school hebben ze net de was gedaan, gezien alle was die op het hek van de school hangt te drogen.

Daarna besluiten we om via Palmwag en Aabadi naar Spitzkoppe te gaan i.p.v. via Omaruro. De weg naar Kamanjab is zo smal dat hij niet aangegeven wordt. Onderweg zien we Mountain Zebra’s en Gemsbokken. De omgeving wordt nu heel droog, stenig en kaal. Een mooi landschap.

We moeten vaak door riviertjes rijden. Om 12 uur, op het warmst van de dag, rijden we wat hard door een droge rivierbedding en ja hoor: een lekke band. Johan verwisselt snel de band, maar de reserve band ziet er niet goed uit, deze was aan de zijkant al beschadigd.
Tip: controleer altijd de reserveband als je een huurauto in ontvangst neemt. Diverse auto’s stoppen om te vragen of we nog hulp nodig hebben. Dat is een ongeschreven regel. We worden zelfs vanuit een bus gefotografeerd!

Omdat we 15 km ten noorden van Palmwag zitten, besluiten we daar langs te gaan, zodat Johan uit kan rusten met een koel pilsje.
We besluiten uiteindelijk om bij Palmwag lodge te overnachten. We krijgen de laatste vrije campingplaats (nr 1) toegewezen. Helaas niet met eigen toilet en uitzicht op de rivier, maar ach, je kan ook niet alles hebben.
’s Middags neemt Johan contact op met Britz. Zij adviseren om door te rijden en eventueel onderweg een extra reserve band aan te schaffen. De dichtstbijzijnde garage op onze route is Swakupmund, ongeveer 400 km hiervandaan. We bellen via de normale telefoon van de lodge met Britz, want de mobiele telefoon werkt hier niet. Sinds enkele dagen hebben ze geen verbinding. We zoeken verkoeling in het zwembad. Helaas hebben we dit keer geen woestijnolifanten gezien.
’s Avonds zijn we uit eten geweest in het uitstekende restaurant van deze lodge. We eten lamsvlees. Na het eten lekker rustig bij de auto gezeten. We merken dat er nog veel campinggasten na ons arriveren. Zelfs ver na zonsondergang. Ze worden allemaal ergens gehuisvest op plaatsen buiten de campsite, zoals op de parkeerplaats. Helaas is hier een lading opdringerige Italianen, die besloten hebben om de toiletvoorzieningen van andere campinggasten te gebruiken.