Vrijdag 1 oktober
Activiteit: Wandeling Gaflei Liechtenstein
Afgelegde km met de auto: ± 100 km
Overnachting: Camping Grosswalsertal bij Raggal (Oostenrijk)

Het is koud. Het is 6 graden buiten en 10 graden in de caravan. Tijdens het ontbijt hebben we de kachel aangezet. Gisteravond hebben we de kachel ook al aangehad en dan is het na een paar minuten lekker warm in onze kleine caravan.

Voor 10 uur zijn we al op pad. Vandaag gaan we Liechtenstein verkennen. We zijn hier nog nooit geweest. Rond 11 uur zijn we, na een rit over een steile en kronkelig omhooglopende weg, op de plaats van bestemmening: Gaflei. Hier gaan we eerst koffie drinken op een bankje met uitzicht. Dit keer hoeven we niet te betalen voor de parkeerplaats. We gaan vanaf hier twee wandelingen maken.

We beginnen met een korte wandeling van zo’n 2 km., die overigens wel anders verliep dan verwacht. Gisteravond had Ineke de wandeling nog omgekeerd, maar achteraf was dat niet zo verstandig. We gaan eerst op weg naar de uitkijktoren, voor een prachtig uitzicht over een groot deel van Liechtenstein en de Rijnvlakte. We zien niet alles, want Vaduz ligt vlak onder ons en dat kunnen we niet zien. We lopen via een andere route terug, want hier ligt een multi Geocache die Ineke graag wil oplossen. Bij de multi aangekomen zijn er al twee Nederlanders bezig de cache op te lossen. Ze hadden een verkeerd coördinaat berekend en proberen het nu opnieuw. Samen hebben we de coördinaat opnieuw berekend. Gelukkig dat zij hier waren, anders hadden wij ook de nodige fouten gemaakt. Dit is een lastige multi om te berekenen, ook al is het maar 1 vraag. Nu blijkt de cache te liggen aan de weg die wij net hebben afgelegd. Dus lopen we via dezelfde weg terug.

Voor we de lange wandeling gaan maken, drinken we nogmaals een kopje koffie op het bankje. Op deze route vind Ineke de oudste Geocache van Liechtenstein. Maar dat ging niet geweldig. Je moet om het weiland met ezels lopen en daar staat een hek omheen met schrikdraad. Op de heenweg ging het prima. Ineke kruipt op de knieën onder de draad door. Maar op de terugreis, na het vinden van de cache, had ze keurig de stokken gebruikt om het draad wat hoger te krijgen, maar toch krijgt ze nog twee keer een schok. Dat was dus schrikken. Daarna lopen we verder al zigzaggend de berg op. Nadat we het hoogste punt van de wandeling hebben bereikt, gaan we langzaamaan weer dalen. Met af en toe mooie doorkijkjes het dal in met zicht op de Rijn en Liechtenstein. Details van onze route: Gaflei: 5,1 km; 216 meter hoogteverschil.

Na deze wandeling gaan we met auto van de top van de berg weer naar beneden. We rijden even verkeerd omdat google af en toe ook niet weet welke route je moet nemen. Er zijn erg veel wegen op deze berg, maar er is een stuk waar we op de heenreis op een eenrichtingsweg reden. Daar kunnen we dus niet naar beneden. Even draaien en een andere route genomen. De beste methode blijkt toch gewoon de andere auto’s volgen en de bordjes naar Vaduz. Daar stoppen we nog om een earthcache op te lossen over aardverschuivingen.

Om half 4 zijn we weer bij de camping waar het een drukte van belang is. Menig caravan komt aan met hout en plaatwerk om een winter camping op te bouwen. Leuk om naar deze bedrijvigheid te kijken.