Maandag 14 mei
Activiteiten: Arkadi klooster, wandeling Elefterna, Margerites, Voulismeno Aloni, Heraklion
Afgelegde afstand met de auto: ± 98 km
Overnachting: thuis in Nederland

Vandaag komt er al weer een eind aan deze fantastische reis. Gelukkig hebben we nog de gehele dag voor ons om rustig via de oude hoofdweg en wat toeristische en minder toeristische attracties naar Heraklion te rijden.

Omdat ons eerste stoppunt het Arkadi klooster is en we daar pas om 9 uur welkom zijn kunnen we dus bijna een beetje uitslapen.

Ineke had de koffer al een beetje gepakt de avond van te voren en de auto leeg gehaald, zodat we vanochtend alleen de laatste dingetjes hoeven in te pakken.

We ontbijten met de restjes van het eten dat we nog hebben. Alle overige levensmiddelen laten we achter in het huisje, zoals de pot met zout die we hebben gekocht. Dat zijn toch handige dingen om in een huisje standaard aanwezig te hebben.

Na het ontbijt rijden we de korte afstand naar het Arkadi klooster, waar we een half uurtje rondwandelen.

De volgende stop is bij Elefterna, een archeologische site.  We stoppen aan het eind van de weg en lopen vanaf daar zo’n km langs een mooi bergpad. Onderweg bezoeken we een Byzantijnse toren. Je hoeft hier geen entree te betalen, in ieder geval nu niet. Een leuke wandeling langs het lange afstandswandelpad E4, die Johan zelfs loopt op zijn sandalen. Na een kleine kilometer lopen we via het zelfde pad terug. Details van onze wandeling langs Elefterna: 2km met een hoogteverschil van 74 meter.

Vlak voor het dorpje Margerites stoppen we voor een koffie break. Op een plek waar je mooi uitzicht hebt. Daarna brengen we nog een bezoek aan het dorpje, wat erg fotogeniek is. Het is inmiddels al weer erg warm vandaag.

Dan wordt het tijd om wat kilometers te maken. We maken nog een korte stop bij Doksas Cave. Dat stelt niet veel voor en we gaan dan ook niet naar binnen.

De laatste stop voor Heraklion is bij Voulismeno Aloni. Een doline van 90 meter in doorsnee en een diepte van 60 meter. Hier maken we nog een korte wandeling.

Daarna zakken we letterlijk en figuurlijk af naar Heraklion. We parkeren op een grote marktplaats. Voor details zie de route van vandaag. Alleen donderdag en zaterdag is er een markt. Op andere dagen is het een prima parkeerplaats.

We lopen vanaf onze parkeerplek kris kras via enkele geocaches naar en door het centrum. In het centrum gaan we vroeg eten. We zitten al om 5 uur aan tafel. Je wilt tenslotte niet dat je tijdens het eten je moet haasten. Omdat het nog te vroeg is om naar het vliegveld te gaan rijden we nog wat rond in de omgeving langs wat geocaches. De laatsten zijn aan de haven en de kust vlak bij het vliegveld. Om een uur of 8 arriveren we op het vliegveld. Aan de kust hadden we al de lange broeken aangetrokken. Op het vliegveld leveren we de auto in bij het verhuurbedrijf. Deze auto is ons zeer goed bevallen. Net 1 klasse hoger dan standaard. Deze auto heeft net wat meer pit, maar is ook weer niet te groot.

Het inchecken gaat goed. Toch altijd weer een klein beetje stress. Hebben we niet te veel bagage? Dit keer kwam daar nog bij dat we de boarding pass via de mobiele telefoon hadden en we op het vliegveld ontdekten dat Inekes mobiele telefoon al bijna leeg was. Vergeten op te laden tijdens het rijden.

Maar alles ging prima. Heel erg moe kwamen we om 20 over 1 (voor ons gevoel 20 over 2) aan op Schiphol waar onze dochter Anita al stond te wachten.